رسالة إلى “بتوع” ال ACM

ملحوظة: معذرة لكتابة العنوان بالعامية ..فهذا لقبهم فى الكلية

أردت أن أكتب هذه التدوينة قبل انتهاء المسابقة

لأن ما سأقوله هنا غير مرتبط بنتائج المسابقة

لا أنكر أننى أتمنى وأدعو أن تحقق شبرا الأربع مراكز الأولى فى المسابقة

ولكن

أعتبر أننا قد نجحنا بحق من قبل أن ندخل المسابقة

فى العام الماضى مثل هذا الوقت سمعت شبرا لأول مرة عن هذه المسابقة

وذهبنا كفريق لم يتدرب سوى لأيام فقط لخوض التجربة ونقلها إلى الكلية

أما عن هذا العام فشبرا تشارك ب 4 فرق

استمر التدريب ل  8 أشهر متواصلة

لقد نجحنا فى بناء نشاط جديد لهندسة شبرا

وأنا أثق أن هذا النشاط سيؤتى ثماره فى السنوات القادمة إن شاء الله

فالأمر ليس فى نجاح عام واحد أو حتى عامين

ولكننا نتحدث عن نجاح يستمر بإذن الله

وهذا ما بدأنا بناءه هذا العام

ونجحنا فيه فى رأيى ولله الحمد

أردت أن أكتب ذلك قبل إعلان النتائج

أردت أن أخبركم جميعا أننا نعتز بكم

أردت أن أخبركم أننى شخصيا تعلمت منكم

أردت أن أخبركم أننى أعتبر نفسى محظوظة لأننى كنت جزءا من هذه التجربة الغنية بحق

فقد كان عاما مليئا بنشاط وحماس غير عادى

لقد تكاسلنا – نحن المدربين – أحيانا وانشغلنا أحيانا أخرى

ولكنكم كنتم مستمرين بنفس الحماس وبنفس الإخلاص طوال فترة التدريب

إن كان هناك من تقصير فى هذه التجربة فهو تقصيرنا نحن المدربين

ولكننا نعتمد عليكم فى السنين القادمة بإذن الله

فقد أصبحتم افضل منا كثيرا وأكثر خبرة ويمكنكم تحقيق نجاح أفضل بإذن الله

“بتوع” ال ACM ..شكرا

9 تعليقات

  1. abdullah said,

    أكتوبر 17, 2009 في 5:35 م

    لسة المسابقة مخلصتش
    انا برده بشكرهم من غير ما اعرف النتيجة
    ومتشرف جدا بأني اشتغلت في تدريبهم للمسابقة
    ويا رب يبقوا نافعين في مجتمعهم ولكليتهم

  2. ندى عبد الغني said,

    أكتوبر 17, 2009 في 7:04 م

    ربنا يكرمكم وينفع بكم وبهم
    🙂

  3. wesam said,

    أكتوبر 17, 2009 في 8:47 م

    ربنا يوفقكم جميعا باذن الله

  4. dina el_sha3er said,

    أكتوبر 17, 2009 في 11:01 م

    انا فخورة و سعيدة جدا اني اتعاملت معاكوا و اتعلمت منكوا
    و بصراحة احنا قصرنا بالنتيجة الي وصلنلها
    تعبناكوا معانا بقالنا 8 شهور المفروض كانت النتيجة تبقي احسن من كده
    انا بعتذر لتقصيرنا و ياريت تقبلوا اعتذارنا 🙂

  5. أكتوبر 17, 2009 في 11:13 م

    الحمدلله أنا وصلنا معهم لما وصلنا إليه
    أبهرونا بحماسهم وإصرارهم طوال فترة التدريب
    والنجاح كما قلتي يا مروة هو وجود هذا النشاط الآن والعمل علي استمرارة بإذن الله فاليوم هم يتدربون وغدا يتدربون و يدربون
    أعاننا الله وأعانهم … وشكرا جزيلا لهم

  6. AhmedRashad said,

    أكتوبر 17, 2009 في 11:25 م

    أنا بجد والله ليا الشرف إنى إتعلمت على إيدكوا حاجات كتير مش بس فى البرمجه وأنتوا بالنسبه ليا كنتوا الأمل اللى مفتقده فى الكليه

    وأنا عارف إنى مقدرتش أرد الجميل وافرحكم النهارده 😦 وبعتذرلكم عن كده

  7. ahmed abdel-bakey said,

    أكتوبر 18, 2009 في 6:24 م

    بجد ربنا يكرمكم و يوفقكم احنا استفدنا منكم كتيييير أوى و شايفين ان النتيجة بتاعت امبارح اقل بكتير من تعبكم معانا بس بسببكم فرحنا اوى لما لقينا فرحتكم
    و ان شاء الله ربنا هيكرمنا و يوفقنا ونقدر نردلكم الجميل ده ان شاء لله ونفرحكم كلنا فى اسكندرية ان شاء الله 🙂

  8. phars_alnmr said,

    أكتوبر 18, 2009 في 11:12 م

    انا فاكر انى اما كنت فى ثانوى عام كنت بابص على هندسة شبرا واقول ربنا ما يكتبها على ولما دخلت قلت خلاص ربنا كتبها على لانه عارف ان لى الخير فيها ومكنتش مدرك فين الخير ده لكن فعلا اكتشفت ان هندسة شبرا افضل هندسة فى مصر وكفاية ان فيها الباشمهندسة مروة والباشمهندسة رانيا واباشمهندس عبد الله والباشمهندس اسلام والباشمهندس احمد عبد الله علشان نقدر نقول عليها انها افضل كلية هندسة فى مصر
    انا مش هاقول انى فخور بانى اتعلمت على ايديكم لا انا (باتفشخر)هههههههه بانى اتعلمت على ايديكم بجد انتم اللى ممكن تحطوا كلية هندسة شبرا على القائمة
    ربنا يجازيكم كل خير ويقدرنا اننا نرد ولو جزء يسير من جمايلكم علينا

  9. أكتوبر 19, 2009 في 11:27 م

    أنا بجد مش لاقى كلام اقوله يعبر عن شكرنا ليكوا وعلى تعبكوا معانا وبجد كل شويه بحس بالذنب بالترتيب اللى احنا عملناه بس مبيصبرنيش الا انى بلاقيكم برضه بتشجعونا وتزيدونا حماسه واصرار على تحقيق نجاحنا بجد بجد الف الف الف شكر ليكوا كلكوا على تعبكوا معانا


اترك رد

